Om meg

Eidsøra / Nesset kommune, Norway

mandag 21. november 2011

Er vi på riktig vei til å bli en digitalt kompetent skole?

Innføring av IKT i organisasjonen, dreier seg om å lede skolens digitale utvikling. Det vil si å vedlikeholde og videreutvikle organisasjonens indre struktur og sammensetning, og å tilpasse organisasjonens mål til omgivelsenes krav og muligheter (N.O.Nilsen 2010).

På vår skole holder vi som sagt på med innføring av Fronter sammen med et prosjekt i Fagtekst. Dette dreier seg mye om at lærerne får oppgaver i forbindelse med prosjektet Fagtekst som de skal løse/svare på i Fronter. Det kan f.eks. være at de skal laste opp elevtekster i Fronter og gjøre underveisvurderinger der. Dette gjøres fra 6./7. trinn og opp til 10. trinn. Og det er nok Ungdomstrinnet som bruker Fronter mest. Det vil si at vi ikke har fått alle elevene på Fronter enda. Det har vært veldig tilfeldig hvor mye elevene har brukt Fronter, etter hvilken lærer de har hatt .Dette har vi nå gjort noe med:  Målet vårt er at alle elevene skal være inne på Fronter senest 1. desember, foreldrene skal være informer om Fronter og kunne logge seg inn sammen med barna sine senest 1. desember og ukeplanene skal være lagt ut senest 1. desember

 Vi har klare definerte mål, som jeg mener og tror er overkommelig ut i fra kursing og forutsetninger til lærerne! Vi har brukt fellestid og kurset lærerne. De skal nå kunne å laste opp ukeplaner, fått førstegangspassord til alle elevene sine, slik at de kan øve på skolen å logge seg inn på Fronter. IKT ansvarlig har gjort en god jobb med å lage like klassesider, og vi har fått ut info.skriv til foreldrene. Målet vårt med 1. desember har også sammenheng med at vi har fått laget en adventskalender i Fronter (takket være IKT-ansvarlig) som elevene kan logge seg inn på hver dag. Adventskalenderen har et spørsmål for hver dag, med svaralternativ og er åpen fra kl 7-kl. 23.59 for å besvares. Det er en kalender for småtrinnet og en for mellomtrinnet. Og for å få elevene og foreldrene med på dette er det premiering for den som har flest rette pluss noen tilleggspremier (f.eks. tidligst innlogget om morgenen). De som ikke har tilgang på datamaskin hjemme får mulighet til å åpne adventskalenderen på skolen.Med dette tror vi og håper vi at vi skal ha alle elevene fra 1.-10. klasse (ca. 300 stk) på Fronter fra desember!

Nils Ole Nilsen oppsummerer med at en digitalt kompetent skole ser ut til å inneholde elementer av ledelseskompetanse, pedagogisk og praktisk kompetanse og teknologisk kompetanse.
Er vi på riktig vei  :) ?
Litteratur: Kompetent skoleledelse, 2010

1 kommentar:

  1. Jeg tror dere er på riktig vei, Monica. Først Fronter,... Viktig også å holde liv i debatten om hvordan teknologien kan utnyttes til å gjøre elevenes læring annerledes enn den var tidligere. Og så et forslag: be lærerne legge deg som leder inn som gjest i fagene. DA blir Fronter også et utmerket redskap til å få innsyn i hva det er som foregår rundt omkring. Lykke til!

    SvarSlett